پروژه پلاس

چطور تعمیرکار خودرو شویم ؟

چطور تعمیرکار خودرو شویم

شغل مکانیکی ( تعمیرات ) خودرو یکی از پرطرفدارترین مشاغل می باشد . تعمیر خودرو به فعالیت تشخیص، تعمیر و یا تنظیم موتور وسایل نقلیه اطلاق می‌شود. مکانیکی، به طور کلی رفع عیب از سیستم سوخت رسانی، تعمیر موتور وسیله نقلیه، تعمیر سیستم فرمان و تعمیر چرخ‌ها است. مکانیک یا تعمیرکار خودرو کسی است که وظیفه تعمیر موتور وسایل نقلیه را بر عهده دارد.

برای استاد شدن در حوزه مکانیک خودرو، چند مسیر پیش رو دارید:

  1. طبق آمار و تحلیل ، بهترین روش برای یادگیری مهارت های تعمیرات خودرو، شاگردی کردن است، اما ممکن است برای بسیاری از افراد این حوزه، این امر میسر نباشد.
  2. تحصیل در رشته های مرتبط که با عناوینی چون مهندسی خودرو، مهندسی مکانیک، مهندسی ساخت و تولید، اتومکانیک، مکانیک خودرو و… در دوره ها و مراکز مختلف (هنرستان های فنی و حرفه ای ، کاردانش ، دانشگاه های متعارف و دانشگاه علمی کاربردی) ارائه می شوند هم برای کسانی که هنوز حال و حوصله تحصیل و فرصت شرکت در دوره های آموزشی مفصل را دارند، ممکن است مناسب باشد اما برای بسیاری این گونه نیست.
  3. شرکت در دوره های فنی و حرفه ای برای بسیاری از علاقه مندان کسب و کارهای خودرویی مناسب تر خواهد بود. این دوره ها توسط انواع مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آزاد و آموزشگاه های تخصصی خودرو ارائه می شود. طول دوره ها و هزینه آن هم متفاوت است.

 


برای آشنایی بیشتر و بهتر با شغل مهندسی مکانیک ، توصیه می کنیم پاورپوینت آشنایی با شغل مهندسی مکانیک را دانلود فرمایید.


دوره های مهارت آموزی

البته انتخاب دوره های مهارت آموزی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه ویژگی های دیگری هم باید مورد توجه باشد. از نکاتی مثل تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص “امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها” بسیار حائز اهمیت است. ممکن است دوره ای ارزان باشد ، یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد ، اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید. مثلا در دوره تنظیم موتور، یا ecu (کامپیوتر موتور) این که انواع موتورها و ecu ها در اختیار مهارت آموز قرار داده شود تا او تفاوت ها را درک کند و عیب یابی و تعمیر را در عمل تمرین کند، بسیار حائز اهمیت است.

 

دریافت مجوز و شروع به کار

همانگونه که قبلا گفتیم، گلوگاه اصلی در راه اندازی کسب و کار خدمات فنی خودرو، مهارت آموزی است. اگر به هر طریقی شما این مرحله را طی کنید، گام های بعدی، یعنی تامین سرمایه و تجهیزات اولیه و دریافت مجوز زیاد سخت نخواهد بود. برای دریافت مجوز کافی است با مدرک معتبر خود (مدرک تحصیلی مرتبط یا مدرک فنی و حرفه ای مرتبط)، مدارک شخصی و مدارک مالکیتی محل کارگاه تان به اتحادیه صنف تعمیرکاران بروید. آن ها شما را برای برخی استعلام ها به ادارات و نهادهای مربوطه خواهند فرستاد. این فرایند معمولا کمتر از یک میلیون تومان (تعرفه استعلامات و کمیسیون ورودی و…) هزینه دارد و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، کمتر از یک ماه زمان می برد.

 

درامد مکانیک خودرو

درامد تعمیرات ( مکانیکی ) خودرو

تعرفه تعمیرات مختلف خودرو طبق اعلام اتحادیه ها و عرف بازار مشخص است. مثلا بر اساس اعلام اتحادیه تهران برای خودروی پراید، تعویض جعبه فرمان حدود ۹۰ هزار تومان، تعویض رادیاتور با پروانه حدود ۴۵ هزار تومان، تست انژکتور با دستگاه ۳۰ هزار تومان، تعمیر کامل موتور، ۴۵۰ هزار تومان، تعویض شمع و مگنت بدون دستگاه ۴۵ هزار تومان حق الزحمه دارد. اگر فرض کنیم که شما در روز پنج مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر ۴۰ هزار تومان حق الزحمه بگیرید، درآمد ناخالص کارگاه شما در روز ۲۰۰ هزار تومان و در ماه (با ۲۵ روز کاری) پنج میلیون تومان خواهد بود.

حدود ۱٫۵ میلیون تومان از این مبلغ را باید برای هزینه های تاسیسات، استهلاک تجهیزات و حقوق یک نفر شاگرد پرداخت کنید که به طور خالص ۳٫۵ میلیون تومان برای شما باقی خواهد ماند. البته این فقط یک تقریب است. مکان یابی و تبلیغات مناسب و از همه مهم تر تبحر شما و ارائه خدمات کافی و مطمئن به مشتری، نکاتی است که در صورت رعایت، می تواند درآمد شما را افزایش و در صورت رعایت نکردن ممکن است این درآمد را کاهش دهد.

 

بازار کار تعمیرات خودرو

بازار کار تعمیرات خودرو

واقعیت این است که این بازار برای تعمیرکاران حرفه ای هنوز جا دارد و به نظر نمی رسد به این زودی اشباع شود. برخی شواهد این موضوع را تایید می کند؛

از جمله افزایش روزافزون تعداد خودروها که در نمودار زیر بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی به خوبی تشریح شده است و نشان می دهد که درصد تعداد خانوارهایی که در سال ۱۳۹۵ صاحب خودروی شخصی بوده اند نسبت به ۲۰ سال قبل بیشتر از سه برابر افزایش یافته است. اگر رشد تعداد خانوارها و همچنین خانوارهای دارای دو خودرو را هم در نظر بگیریم، به خوبی در خواهیم یافت که چگونه تعداد خودروها از حدود یک میلیون دستگاه در ابتدای انقلاب به حدود ۲۰ میلیون دستگاه در زمان فعلی رسیده است و طبق پیش بینی وزیر راه، طی ۲۰ سال آینده ۲٫۵ برابر خواهد شد و به ۵۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.

 

بازخورد های این مقاله
  • امتیاز مقاله چطور تعمیرکار خودرو شویم ؟
محمد ابراهیمی

برای افزایش میزان آگاهی دانش آموزان و دانش جویان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنم !!

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها