پروژه پلاس

شب ها ساعت ده بخوابیم!

شب ها ساعت ده بخوابیم!

با یک مقاله دیگر از سری مقالات پروژه پلاس همراه شماییم . در این مقاله خواب حرف میزنیم و اینکه “شب ها ساعت ده بخوابیم!”. با پروژه پلاس همراه باشید.

مقدمه

خواب چیست ؟ سال‌هاست که دانشمندان به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستند، اما پس از این همه بررسی باید گفت که هنوز هم واقعاً نمی دانیم چرا. عده ای معتقدند خواب به بدن کمک می‌کند که بعد از فعالیت روزانه، تجدید قوا کند، ولی انرژی که در طی هشت ساعت خواب صرفه جویی می‌شود در حدود ۵۰ کیلو کالری است، یعنی چیزی به اندازه انرژی حاصل از یک نان. این مقدار انرژی ناچیزتر از آنست که بخواهد دلیلی برای خوابیدن آدم‌ها باشد.

کیم کارداشیان، آنا وینتور و اپرا وینفری یک نقطه مشترک دارند: همگی آن ها شب ها حدود ساعت ۱۰ می خوابند. از قرار معلوم آن ها چیز مهمی را کشف کرده اند چون زود خوابیدن می تواند آثار مثبتی بر ذهن و بدن داشته باشد. حالا شاید دیگر عجیب نباشد که برخی از موفق ترین زنان امروز دنیا روز خود را زودتر به پایان می رسانند تا برای روز بعد آماده شوند.

تاثیرات و فواید خوابیدن سر ساعت ده

۱- ریسک ابتلا به بیماری ها کمتر می شود.

شب ها ساعت ده بخوابیم!

تحقیقات متعدد نشان داده کسانی که زودتر می خوابند در مقایسه با افراد شب کار یا شب بیدار از سلامت بیشتری برخوردارند. کسانی که نمی توانند خواب کافی داشته باشند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و فشار خون بالا در آن ها بیشتر است.

به علاوه محققان پی برده اند فاز خواب عمیق که در فاصله ی ۱۰ شب تا ۲ صبح رخ می دهد برای سلول های ایمنی بدن بسیار مهم است. کسانی که از خواب عمیق برخوردار نمی شوند در بدن آن ها آنتی بادی کمتری در برابر ویروس ها تولید می شود، که این بدان معنی است که راحت تر بیمار می شوند.

۲- بیشترین بهره را از خواب می بریم.

شب ها ساعت ده بخوابیم!

خواب ما به چرخه هایی ۹۰ دقیقه ای از خواب سبک و سنگین تقسیم می شود، از خواب بدون حرکات سریع چشم (non-REM) گرفته تا خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM). عمیق ترین و آرامش بخش ترین بخش خواب در فاصله ی ۱۰ شب تا ۲ صبح رخ می دهد. این بدان معنی است که برای داشتن یک استراحت کامل باید خواب خود را زود و در این چرخه شروع کنید.

به علاوه، تحقیقی نشان داده خواب زودتر و بیشتر به ما کمک می کند افکار منفی و نگران کننده ای که ممکن است شب ها خواب را از ما بگیرند، کنار بگذاریم.

۳- سلامت بدن مان بازمی گردد.

در چرخه ی عمیق خواب، بدن با تولید هورمون های رشد و ترمیم، خود را التیام می بخشد. با وجود این فعالیت ضروری است که می توانید مطمئن باشید روز بعد در بهترین وضعیت خود خواهید بود. این نکته به خصوص در مورد افراد ورزشکار صدق می کند.

۴- اضطراب مان کمتر می شود.

نداشتن خواب کافی به دلیل بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول در بدن می تواند باعث اضطراب شود. افزایش سطح کورتیزول می تواند ما را مضطرب کند و روی سلامت ما تأثیر بگذارد. اما اگر زودتر بخوابید، می توانید از بازه های طولانی تری از خواب عمیق برخوردار شوید، امری که ممکن است سطح کورتیزول در بدن را تحت کنترل نگه دارد.

با کاهش اضطراب ممکن است روز بعد احساس کنید که انرژی از دست رفته تان را دوباره به طور کامل به دست آورده اید. این اتفاق به لطف فرصتی رخ می دهد که ذهن و بدن با خواب کامل شبانه برای استراحت پیدا می کنند.

۵- احساسات مان را بهتر می توانیم کنترل کنیم.

شب ها ساعت ده بخوابیم!

تحقیقات نشان می دهد کسانی که به اندازه ی کافی می خوابند به طور کلی افراد شادتری در زندگی هستنند. وقتی به اندازه ی کافی خواب عمیق نداریم احساسات مان بی ثبات تر می شوند چون کنترل آن ها برایمان سخت تر می شود. به علاوه، زودتر خوابیدن می تواند به معنای زودتر بیدار شدن از خواب هم باشد. به این ترتیب می توانیم برخورداری بیشتری از نور روز و هورمون سروتونین داشته باشیم که خلق و خو را بهبود می بخشد.

۶- احساسات دیگران را بهتر می فهمیم.

تحقیقات نشان داده نداشتن خواب کافی تشخیص شادی و غم را دشوار می کند. طبق این تحقیقات، در این حالت نشانه های مبهمی که از احساسات مختلف حکایت دارند را بیشتر از دست می دهیم، یعنی تشخیص سرنخ هایی که صداقت یا عدم صداقت افراد را نشان می دهند، تقریباً غیر ممکن می شود.

با این حال، تشخیص احساسات دیگری مثل خشم و ترس ساده می شود، شاید به این خاطر که این احساسات بدوی تر و بر اساس غرایز نجات هستند که برای درک خطر ضروری اند.

دیدگاه‌ها (0)

  • لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخر و توهین باشد.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • نظرات کاربرانی که دارای نام کاربری (نام و نام خانوادگی در حساب کاربری) نامناسب هستند مورد تایید قرار نخواهد گرفت.
  • نتیجه بررسی نظرات (تایید یا رد) به ایمیل کاربران ارسال می‌شود. لذا جهت اطمینان از دریافت نتیجه بررسی نظرات، نیاز است کاربران آدرس ایمیل خود را در حساب کاربری تعریف کنند.

*
*

دیجی نرسینگ😉

بزرگترین و معتبرترین منبع آموزش پرستاری