پروژه پلاس

اینفلوئنسر (Influencer) کیست؟

اینفلوئنسر (Influencer) کیست؟

با یک مقاله دیگر از سری مقالات پروژه پلاس همراه شماییم. در این مقاله باشما در مورد فضای مجازی و اینستاگرام با مقاله ی ”اینفلوئنسر (Influencer) کیست؟” حرف می زنیم. با پروژه پلاس همراه باشید.

اینفلوئنسر (Influencer) کیست ؟ , اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست؟ , اینفلوئنسرمارکتینگ در ایران

این روزها کلمه اینفلوئنسر را زیاد می شنویم و به تازگی هم خبر رسیده که قرار است از اینفلوئنسر های اینستاگرامی با بیش از نیم میلیون دنبال کننده مالیات گرفته شود. اما اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر از عبارت انگلیسی Influence به معنای تاثیر گذاشتن می آید و در لغت به معنای فردی است که تاثیر می گذارد. اما این عبارت سازگاری چندانی با کاربرد امروزی این واژه ندارد. فرهنگ اینفلوئنسری که ما با آن آشنایی داریم به مصرف گرایی و توسعه تکنولوژی ارتباط پیدا می کند.

در واقع این عبارت به فرد یا چیزی اشاره دارد که با آپلود کردن محتوای عموما تبلیغاتی در صفحه خود روی پلتفرم های اجتماعی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و موارد دیگر قدرت تاثیرگذاری روی عادات خرید دیگران را دارد و میتواند اعمال دنبال کنندگانش را عوض کند.

حال فرقی ندارد که محتوای آپلود شده یک عکس باشد یا یک ویدیو نقد و بررسی یا یک استوری که عمرش از ۲۴ ساعت فراتر نمی رود. در هر حالت، هدف از آپلود کردن این محتوا توسط اینفلوئنسر متقاعد کردن دنبال کنندگانش به خرید کالا یا خدماتی است.

اینفلوئنسر (Influencer) کیست؟

بنابراین فشن بلاگری که مثلا برند روسری فروشی محبوب خود را در اینستاگرام تگ می کند یا گیمری که در لایو زنده یا استوری خود اسم برند هدست محبوبش را می آورد به نوعی روی مخاطب خود اثر می گذارند و او را مجاب می کنند که از این برندها خرید کند. اما باید در نظر داشت که اینفلوئنسری مستلزم وجود نوع خاصی از رابطه میان اینفلوئنسر و دنبال کنندگانش است. در واقع کاربران باید به چشم یک دوست نزدیک به اینفلوئنسر نگاه کنند تا فردی که قصد تبلیغات دارد و هرچه روش تبلیغ اینفلوئنسر صمیمانه تر باشد و رابطه دوستانه تری میان او و دنبال کنندگانش وجود داشته باشد تاثیر گذاری تبلیغ نیز بیشتر خواهد بود.

البته بین سلبریتی هایی که دست به تبلیغ می زنند (مثلا تبلیغ خرید خانه در دبی توسط سید جواد هاشمی) و اینفلوئنسرها یک فرق اساسی وجود دارد و آن اینکه اینفلوئنسر در زمینه ای که تبلیغ می کند عموما دارای تخصص است و برای کاربرانش کاملا در دسترس بوده و به پیام های دریافتی از سوی آنها پاسخ می دهد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که همه کاربران محبوب اینستاگرام و رسانه های اجتماعی اینفلوئنسر محسوب نمی شوند و برخی از آنها صرفا سلبریتی ها، کمدین ها و حیوانات دوست داشتنی مشهور هستند. برای مثال رضا گلزار جمعیت کثیری از دنبال کنندگان را در اینستاگرام دارد اما اینفلوئنسر نیست یا سحر زکریا که این روزها حسابی در فضای مجازی گرد و خاک به پا کرده نمی تواند یک اینفلوئنسر باشد و شما به خرید تخفیف دار از فروشگاه ها ترغیب کند. در مقابل اینها گروه دیگری از چهره های شناخته شده نظیر کیم کارداشیان قرار دارند که کار خود را به عنوان سلبریتی آغاز کردند و در ادامه به یک اینفلوئنسر تبدیل شدند و برندهای خاص خود را در حوزه های آرایشی و پوشاک تاسیس کردند.

سلبریتی های قدیمی شهرت خود را از حضور در صنعت های مطرحی چون سینما  و تلویزیون به دست آورده اند (مثلا محمدرضا حیاتی) در حالی که اینفلوئنسر هایی مانند کارداشیان به تدریج و با فعالیت مداوم در پلتفرم های اجتماعی برای خود شهرت کسب کرده اند.

دیدگاه‌ها (0)

  • لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • لازم است محتوای ارسالی منطبق برعرف و شئونات جامعه و با بیانی رسمی و عاری از لحن تند، تمسخر و توهین باشد.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.
  • نظرات کاربرانی که دارای نام کاربری (نام و نام خانوادگی در حساب کاربری) نامناسب هستند مورد تایید قرار نخواهد گرفت.
  • نتیجه بررسی نظرات (تایید یا رد) به ایمیل کاربران ارسال می‌شود. لذا جهت اطمینان از دریافت نتیجه بررسی نظرات، نیاز است کاربران آدرس ایمیل خود را در حساب کاربری تعریف کنند.

*
*

دیجی نرسینگ😉

بزرگترین و معتبرترین منبع آموزش پرستاری